Ordonanta de Urgenta 147/2020
OUG 147/2020
ORDONANTA DE urgenta nr. 147 din 27 august 2020
privind acordarea unor zile libere pentru parinti în vederea supravegherii copiilor, în situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor în unitatile de învatamânt si în unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspândirii coronavirusului SARS-CoV-2
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 28 august 2020
Având în vedere faptul ca, pe termen scurt, provocarea cea mai importanta ramâne combaterea si limitarea efectelor crizei COVID-19
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata, Guvernul României adopta prezenta Ordonanta de urgenta.
Articolul 1
(1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, în situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor în unitatile de învatamânt si în unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt înscrisi, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuata de directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, si având în vedere hotarârile comitetului judetean pentru situatii de urgenta, respectiv Comitetului pentru Situatii de urgenta al Municipiului Bucuresti.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica parintilor care îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au copii cu vârsta de pâna la 12 ani sau au copii cu dizabilitati cu vârsta de pâna la 26 de ani, înscrisi în cadrul unei unitati de învatamânt sau de educatie timpurie anteprescolara;
b) celalalt parinte nu beneficiaza, la rândul sau, de zile libere.
(3) În sensul prezentei ordonante de urgenta, prin parinte se întelege:
a) parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii în încredintare în vederea adoptiei;
d) persoana care are copilul în plasament sau sub tutela;
e) persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) parintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrise într-o unitate de învatamânt.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a), beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si parintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizatiei prevazute de art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar în situatiile în care activitatea serviciului de zi este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are în administrare serviciul de zi, ca urmare a raspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru parintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere si întretinere persoana adulta încadrata în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizatiei prevazute de art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar daca beneficiaza de servicii de zi, a caror activitate este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are în administrare serviciul de zi, ca urmare a raspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.
(6) Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica în cazul în care unul dintre parintii, definiti la alin. (3), se afla în una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) este în concediul prevazut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati în întretinere;
c) se afla în concediu de odihna/concediu fara plata;
d) are raportul de munca suspendat pentru întreruperea temporara a activitatii angajatorului, în conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Prin limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor se întelege reducerea frecventei participarii copiilor la cursurile scolare si utilizarea tehnologiei si internetului sau a altor modalitati alternative de educatie pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 262 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 2
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) au dreptul la zile libere platite pe toata perioada în care se decide limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor în unitatile de învatamânt si în unitatile de educatie timpurie anteprescolara.
(2) Zilele libere se acorda la cererea parintelui care îndeplineste conditiile prevazute la art. 1 alin. (2) si este definit la art. 1 alin. (3), depusa la angajatorul acestuia.
(3) Cererea prevazuta la alin. (2) este însotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor sau a documentului care atesta calitatea prevazuta la art. 1 alin. (3) în care solicita zilele libere, precum si, daca este cazul de o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului ori adultului în vârsta de pâna la 26 de ani. Declaratia pe propria raspundere a celuilalt parinte va contine elemente din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei ordonante de urgenta, ca nu are contractul de munca suspendat pentru întreruperea temporara a activitatii angajatorului si nu se afla în una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (6).
(4) Modelele cererii si declaratiei pe propria raspundere prevazute la alin. (3) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Angajatorul este obligat sa acorde zilele libere daca angajatul solicita acest drept în baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Articolul 3
(1) indemnizatia pentru fiecare zi libera acordata în conditiile art. 1 se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este în cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câstigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) indemnizatia prevazuta la alin. (1) este în suma bruta si este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum si platii contributiei asiguratorii pentru munca, în conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile din salarii si asimilate acestora.
(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pentru perioada acordarii zilelor libere potrivit art. 1
(4) Impozitul si contributiile de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum si contributia asiguratorie pentru munca aferente indemnizatiei prevazute la
alin. (1) se platesc de angajator în conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Pâna la închiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (3) vor fi înapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, dupa caz, potrivit unei proceduri
stabilite prin hotarâre a Guvernului.
Articolul 4
(1) Angajatii sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala, Angajatii din penitenciare si personalul din unitatile sanitare publice nu beneficiaza de zilele libere prevazute la art. 1.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) familiile monoparentale, pentru care drepturile banesti aferente zilelor libere acordate în conditiile art. 1 se calculeaza si se platesc astfel:
a) conform prevederilor legale specifice ce reglementeaza acordarea învoirilor/permisiilor/zilelor libere platite, pentru Angajatii sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala si Angajatii din penitenciare, si se suporta din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala;
b) conform prevederilor art. 3 alin. (1), pentru personalul din unitatile sanitare publice.
(3) În cazul în care ambii parinti îsi desfasoara activitatea în unul dintre domeniile prevazute la alin. (1), doar unul dintre acestia are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de baza/salariul de functie/solda de functie corespunzatoare unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câstigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada prevazuta la art. 1 alin. (1).
(4) Majorarea prevazuta la alin. (3) se acorda pe baza cererii parintelui definit la art. 1 alin. (3), însotita de declaratia celuilalt parinte ca nu beneficiaza de acest drept si nici nu se afla în una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (6). Cererea si declaratia se depun la angajator în luna curenta pentru luna anterioara.
(5) Pentru personalul prevazut la alin. (1), majorarea prevazuta la alin. (3) se acorda obligatoriu odata cu drepturile salariale si se suporta din bugetele din care se suporta drepturile salariale de baza.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), pentru personalul din unitatile sanitare publice, majorarea prevazuta la alin. (3) se suporta prin transferuri din bugetul Fondului national unic de sanatate, de la titlul VI – Transferuri între unitati ale administratiei publice.
(7) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, înfiintate pe lânga institutiile publice, majorarea prevazuta la alin. (3) nu se ia în calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) Majorarea prevazuta la alin. (3) nu se cuprinde în baza de calcul prevazuta la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Majorarea prevazuta la alin. (3) reprezinta venit care se supune calcularii, virarii si declararii impozitului si contributiilor sociale obligatorii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala pot emite norme specifice privind conditiile de acordare a majorarii prevazute la alin. (3), care se aproba prin ordin al ordonatorului principal de credite.
Articolul 5
(1) Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei prevazute la art. 3, angajatorul depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti în a carei raza teritoriala îsi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, dupa caz, însotita de documente justificative privind îndeplinirea conditiilor de decontare a indemnizatiei.
(2) Cererea si documentele justificative se transmit electronic sau în format letric la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în cel mult 30 de zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei.
(3) Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie potrivit art. 3 se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrarii documentelor prevazute la alin. (1).
(4) Procedura de decontare, documentele justificative si modelul acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei nationale pentru Ocuparea fortei de Munca si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Pentru depunerea în format electronic a cererilor si a documentelor justificative prevazute la alin. (1) se pot folosi modele de cereri si formulare electronice publicate pe platforma Punctul de contact unic electronic prevazut în Hotarârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic sau pe pagina de internet aici.gov.ro.
Articolul 6
(1) Pentru verificarea îndeplinirii conditiilor prevazute la art. 1 alin. (1), (4) si (5), institutiile publice în a caror coordonare sau subordine se afla unitatile de învatamânt sau serviciile de zi au obligatia sa transmita, în format electronic, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în termen de maximum 10 zile de la decizia de limitare sau suspendare a cursurilor în unitatea de învatamânt sau a activitatilor din serviciile de zi, listele nominale cu copiii, respectiv cu persoanele evidentiate pe unitati de educatie timpurie anteprescolara, de învatamânt sau servicii de zi, astfel:
a) inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru copiii prescolari si scolari de pâna la 12 ani inclusiv, precum si pentru copiii cu handicap înscrisi în unitatile de învatamânt special;
b) primariile, pentru copiii înscrisi în unitatile de educatie timpurie anteprescolara si pentru serviciile de zi, aflate în administrarea acestora, destinate persoanelor cu handicap prevazute la art. 1 alin. (4) si (5);
c) directiile generale de asisten?a sociala si protectia copilului, pentru serviciile de zi, aflate în administrare, destinate persoanelor cu handicap prevazute la art. 1 alin. (4) si (5).
(2) Listele prevazute la alin. (1) se transmit si institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, la solicitarea acestora.
(3) Listele prevazute la alin. (1) contin obligatoriu denumirea unitatii de învatamânt sau, dupa caz, a serviciului de zi, precum si numele si prenumele copiilor înscrisi, respectiv ale persoanelor adulte cu handicap.
Articolul 7
(1) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (5) si angajatorul se sanctioneaza cu amenda între 1.000 si 2.000 lei pentru fiecare persoana pentru care refuza acordarea zilelor libere, fara a depasi valoarea cumulata de 20.000 lei.
(2) Contraventiei prevazute la alin. (1) îi sunt aplicabile prevederile ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor potrivit prevederilor alin. (1) se efectueaza de catre inspectorii de munca.
Articolul 8
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor angajatilor din sectorul public si privat, pe toata perioada de limitare sau suspendare a cursurilor în unitatea de învatamânt sau a activitatii serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada starii de alerta si dupa încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2020-2021.
Articolul 9
Prevederile art. 7 intra în vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Lasă un răspuns